Siste nytt om webdesign i 2016

Webdesign i 2016

I 2015 og 2016 er det mobile enheter som styrer trendene innen webdesign. Det er ikke nødvendigvis de store og banebrytende forskjellene som styrer de seneste trendene innenfor webdesign, men mye små detaljer som øker brukervennligheten for mobile enheter og som hjelper oss å kjenne oss igjen på forskjellige nettsteder. Her tar vi med 6 av de siste trendene inne webdesign som gir økt brukervennlighet for nettstedene, da spesielt for mobile enheter.

Webdesign i 2016

UI mønstre

Inntoget av WordPress for webdesign, og alle moduler som lages for dette, styrer mye av utviklingen spesielt innenfor UI mønstre som benyttes av flere og flere nettsteder. Ved at man gjenbruker forskjellige user interface (UI) funksjoner mellom nettsteder gjør at mange nettsteder har mange likhetstrekk. Selv om like nettsteder i mange tilfeller kan være sett på som en negativ utvikling, er det mange fordeler med at en del moduler er gjenkjennelige. Det er ikke nødvendig å finne opp hjulet gang på gang når det finnes gode verktøyer som kan gjenbrukes og som gjør at brukerne umiddelbart kjenner seg igjen. Eksempler er loginmoduler, som inkluderer mulighet med login via profil fra sosiale medier, handlevogner i nettbutikker, bannere og mye annet.

Rikelig med animasjoner

Det brukes rikelig med animasjoner i moderne løsninger enten for å underbygge handlingen i historier, eller for å veilede eller informere brukere. Med riktig bruk av animasjoner øker brukervennligheten på nettsidene dine, men det er også lett å bruke for mye animasjoner, som kan gjøre sidene uoversiktlige og rotete. Animasjoner som for eksempel viser at innhold lastes, kan gjøre brukere mer tålmodige, om de brukes riktig og er informative. Lasteanimasjoner som dukker opp og ikke gir noen informasjon før lastingen er ferdig, kan være mer irriterende enn informative, men får brukerne statusinfo underveis, oppleves ventingen bedre.

Mikrointeraksjoner

Mikrointeraksjoner er mer og mer vanlig. Eksempler på dette er apper som legger opp til direkte tilbakemeldinger fra funksjoner på telefonen din uten at du nødvendigvis må åpne appen. For eksempel at vi kan stoppe alarmen på telefonen med et knappetrykk, eller volumknapper og liknende på musikkapper. Med mikrointeraksjoner behøver vi ikke å låse opp skjermen på telefonen og så åpne appen for å gi tilbakemelding til en app, men kan med et knappetrykk bekrefte at vi har mottatt beskjeder eller hørt alarmer.

Materiell webdesign

En ny trend i det siste er materiell design som innebærer skyggeeffekter og konsepter som gir dybdebevegelser for å gi en mer levende opplevelse fra skjermen. Dette gir dybde- og bevegelseseffekter for å imitere en slags 3D følelse og er et alternativ til tradisjonell flat design.

Responsivt webdesign

En annen viktig trend i forhold til at vi bruker flere og flere mobile enheter som nettbrett, mobiler, laptoper etc, er responsivt design. Det er mange dyktige webdesign firmaer i Bergen som er veldig gode på responsivt webdesign. For at vi skal slippe å måtte manøvrere rundt på skjermen for å finne knapper og menyer på mobiltelefoner, tilpasses i stedet skjermbildet automatisk til enheten man bruker. Dette gjør at vi får en like bra og brukervennlig opplevelse på en mobiltelefon som vi gjør på en PC.

Flatt webdesign

Men gammel tradisjonelt flatt design dør ikke ut og er stadig like relevant. Det er mange situasjoner hvor ekstra effekter kan ta oppmerksomheten bort fra informasjon som trenger legitimitet og tillit. I noen situasjoner vil leseren kunne konsentrere seg om å lese tekst uten distraksjoner. Man kan for eksempel bruke «hover»-effekt i slike tilfeller, hvor linker for eksempel forekommer kun som Bold tekst men markeres tydelig som link når du beveger musepekeren over.

Trender i webdesign styres av at mobile enheter blir mer og mer vanlig for bruk på nett etter utbygging av mobilnett som blir raskere og raskere etter hvert som teknologien utvikles. Små effekter kan øke brukervennligheten drastisk uten at brukerne blir overveldet av effektene.